Extrahämtning av hushållsavfall - fasta intervall
Här kan du beställa extrahämtning av hushållsavfall med fast intervall. Detta avser både restavfall (brännbart avfall) och matavfall.
Åre kommuns beställningsrutiner för extrahämtning av hushållsavfall ändras från och med vintersäsongen 2020/2021. Extrahämtningarna kommer nu att ske med fasta intervall. Du kan vid behov beställa enstaka extrahämtningar, som till exempel vid nyår eller påsk då det ofta blir mycket hushållsavfall. Budningarna ska göras i e-tjänsten för budade tömningar.
Förutsättningar
Vi kan erbjuda olika alternativ gällande extrahämtningar beroende på var i kommunen man vill ha dessa. Längs med E14 på sträckan mellan Mörsil och Duved kan vi erbjuda extrahämtningar upp till tre gånger i veckan. I resten av kommunen kan vi erbjuda extrahämtningar upp till en gång i veckan.
- Extrahämtning under vintersäsongen kommer att erbjudas från v 49 - v 18 (första veckan i december till sista veckan i april).
- Extrahämtning under sommarsäsong kommer att erbjudas från v 26 - v 35 (Efter midsommar till sista veckan i augusti).
Kostnaderna för extrahämtningar är 286 kr/hämtningstillfälle i en framkörningsavgift samt att ni betalar för varje kärltömning.
Vad händer när du har skickat in ärendet?
När du skickat in ärendet kommer en kopia på din anmälan att skickas till den e-postadress som du uppger. Ärendet kommer att förberedas för handläggning och läggas till i körschemat hos vår entreprenör. Extrahämtning kommer att ske enligt Åre kommuns körschema för extrahämtning. Första hämtning kommer att ske 2 veckor efter det att du lagt din beställning.
Behandling av personuppgifter
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Läs mer om hur Åre kommun hanterar personuppgifter enligt Dataskyddsförordningen.
Laglig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- Personuppgifter i e-tjänsteplattformen gallras efter 1 år
- Personuppgifter i verksamhetssystem diarieförs och arkiveras.
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Besök IMY:s hemsida (https://www.imy.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal-och-tips/) för mer information om hur du lämnar klagomål samt för kontaktuppgifter.
Frågor om e-tjänsten
Tekniska avdelningen
0647-161 00