Ansök om ersättningskort för buss
Förlorat eller på annat sätt av användaren orsakade händelser som gör ungdomskortet obrukbart har en självrisk för att få ett nytt fungerande ungdomskort (ersättningskort). Självrisken är 125 kronor. Ersättningskortet sänds till användarens folkbokföringsadress. För att beställa ett ersättningskort kontaktar du Åre kommun via formuläret på efterföljande sida. Arbetet med ersättningskort har hög prioritet, inom någon dag får du ett nytt giltigt ungdomskort per post till din folkbokföringsadress. Tiden fram till dess ansvarar du själv för dina resekostnader genom att lösa biljett ombord på fordonet. Alla uppgifter i formuläret på efterföljande sida är obligatoriska.
Så här gör du för att betala för ersättningskortet:
Du eller din vårdnadshavare skickar 125 kronor till swishnummer 123 090 60 24.
I meddelanderutan anges elevens födelsedata (åå-mm-dd) samt för- och efternamn. Detta krävs för att kunna hitta eleven systemet.
Kortet skickas när korrekta uppgifter samt betalning registrerats.
Observera:
Alla ungdomskort är aktiverade när de skickas ut, därefter måste samma kort aktiveras i januari varje år för att fortsätta vara giltigt. Används kortet regelbundet sker detta automatiskt. Men om ungdomskortet inte används under januari måste det aktiveras genom ett telefonsamtal till Länstrafiken på telnr 063-554 13 20.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Mobilnummer
Personuppgifter som efterfrågas behövs för att säkerställa att rätten till busskort finns och då även för ett ersättningskort. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ersättningskort för buss.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- Personuppgifter finns kvar i e-tjänsten tills dess att handläggare tagit hand om ansökan.
Övriga upplysningar
Åre kommuns dataskyddsombud når du via dataskyddsombud@are.se
Läs mer om hur Åre kommun hanterar personuppgifter enligt Dataskyddsförordningen.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Besök IMY:s hemsida för mer information om hur du lämnar klagomål samt för kontaktuppgifter.
Personuppgiftsansvarig
Barn- och utbildningsnämnden
Kundtjänst
kundtjanst@are.se