Lämna klagomål mot utbildning
Här kan du lämna klagomål gällande Åre kommuns utbildningar enligt skollagen (2010:800 4 kap, 8 §) och även lämna synpunkter på annat du vill uppmärksamma oss på. Denna tjänst omfattar förskola, grundskola och vuxenutbildning.
Ett klagomål ska i första hand hanteras av personal inom den verksamhet (förskola, grundskola och vuxenutbildning) där klagomålet hör hemma. Detta kan ske via direkta samtal, telefon, mejl eller brev. Kontaktuppgifter till respektive verksamhet hittar du på Åre kommuns hemsida www.are.se eller via kundtjänst 0647-161 00.
Om missnöje kvarstår eller om klagomålet är av mer övergripande karaktär ska klagomålet skickas till barn- och utbildningskontoret. Det gör du genom att använda denna e-tjänst.
Om du har skyddad identitet eller av annan anledning inte kan använda e-tjänsten så ska du skicka in klagomål och synpunkter via mejl eller brev med hjälp av blanketten på denna sida.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- E-postadress
- Personnummer
- Mobilnummer
Personuppgifter som efterfrågas behövs för att komma i kontakt med dig som skickar in ett klagomål mot utbildning
Personnummer behandlas om valet att logga in genom att e-legitimation/bank-ID används.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- 1 år
Inkomna klagomålsärenden samt påföljande utredning kommer hanteras i vårt ärendehanteringssystem enligt gällande DA-plan.
Övriga upplysningar
Åre kommuns dataskyddsombud når du via dataskyddsombud@are.se
Läs mer om hur Åre kommun hanterar personuppgifter enligt Dataskyddsförordningen.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Besök IMY:s hemsida för mer information om hur du lämnar klagomål samt för kontaktuppgifter.
Personuppgiftsansvarig
Barn- och utbildningsnämnden
Barn- och utbildningskontoret
klagomalutbildning@are.se