Lämna synpunkter eller klagomål på biståndsenhetens service och verksamhet
Lämna synpunkt
För oss på biståndsenheten är det viktigt att få reda på när vår service inte fungerar på ett önskvärt sätt. Med dina synpunkter får vi möjlighet att utveckla och förbättra vår verksamhet.
Lämnade synpunkter ersätter inte överklagande av myndighetsbeslut.
Vill du överklaga ett myndighetsbeslut finns information på kommunens hemsida om hur du gör det.
Vad händer sedan?
När du skickat in din synpunkt eller klagomål kommer en handläggare att besvara dig inom en månad om du lämnar kontaktuppgifter.
Får jag svar?
Ja, om du väljer att lämna dina kontaktuppgifter som efterfrågas. Du kommer då att få en notis till din mail, därefter kan du logga in i e-tjänsteplattformen och se svaret från biståndsenheten. Svaret kommer finnas tillgängligt i tre månader, därefter kommer det att tas bort.
Nej, om du väljer att vara anonym får du inget svar.
Offentlighet
När synpunkter och klagomål kommer in till kommunen blir det en allmän handling. Det innebär att den som vill kan ha rätt att ta del av den.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- E-postadress
- Personnummer
Dina personuppgifter behövs om du önskar återkoppling från oss på inlämnad synpunkt eller klagomål.
Observera att personnummer behandlas endast om valet att logga in med Bank-ID används.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
Lagringstid
- Dina personuppgifter kommer gallras så snart efterfrågad återkoppling skett och du haft möjlighet att ta del av den via e-tjänsten.
Övriga upplysningar
Åre kommuns dataskyddsombud når du via dataskyddsombud@are.se
Läs mer om hur Åre kommun hanterar personuppgifter enligt Dataskyddsförordningen
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Besök IMY:s hemsida, imy.se för mer information om hur du lämnar klagomål samt för kontaktuppgifter.
Personuppgiftsansvarig
Socialnämnden
Biståndsenheten
Bistandsenheten@are.se