Hantering av serveringstillstånd
Förutsättningar
Ansökan kan gälla:
- Stadigvarande serveringstillstånd
- Tillfälligt serveringstillstånd till allmänheten
- Tillfälligt tillstånd för slutet sällskap
- Ändringar i gällande serveringstillstånd
Anmälningar
Har du ett gällande tillstånd och är upplagd som webbkund hos Tillståndsenheten kan du anmäla:
- Förändringar i kontaktuppgifter
- Förändringar i ägande/styrelse
- Serveringslokal vid catering
- Kryddning av egen snaps
- Provsmakning av alkoholdrycker
- Upphörande av serveringstillstånd
Vad händer när du skickat in ärendet?
När ärendet är inskickat blir du kontaktad av en handläggare som bekräftar mottagandet av det inkomna ärendet. Från den dag ansökan är komplett påbörjas handläggningstiden.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Efterfrågande personuppgifter behövs för att hantera din ansökan, för att komma i kontakt med dig samt för att debitera avgifter.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- Personuppgifter i e-tjänsteplattformen lagras tills den registrerade väljer att uppgifterna gallras. Orsaken är att uppgifterna ska finnas tillgängliga under "Mina sidor".
Personuppgifter sparas i ärendehanteringssystem enligt gällande dokumenthanteringsplan (DA-plan) samt andra eventuella lagkrav gällande debitering.
Övriga upplysningar
Åre kommuns dataskyddsombud når du via dataskyddsombud@are.se
Läs mer om hur Åre kommun hanterar personuppgifter enligt Dataskyddsförordningen
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Besök IMY:s hemsida för mer information om hur du lämnar klagomål samt för kontaktuppgifter.
Personuppgiftsansvarig
Socialnämnden
Enheten för alkohol och tobak
serveringstillstand@are.se
0647-161 00
are.se/naringslivjobb/serveringstillstand-tobaksforsaljning