Budning
I Åre kommun hämtas hushållsavfall en gång varannan vecka och det finns en tvåveckors turlista som täcker in hela kommunen. Detta innebär att Ni som önskar tömning av Era avfallsbehållare oftare än en gång varannan vecka måste beställa detta skriftligen i förväg. Du kan vid behov beställa enstaka extrahämtningar av hushålls- och matavfall som till exempel vid nyår eller påsk då det ofta blir mycket avfall - detta kallas Budning - då använder du denna e-tjänst.
Om det däremot gäller extrahämtning av hushållsavfall med fasta intervall görs detta i separat e-tjänst. Mer information om renhållning hittar du i Renhållningsordningen som är kommunens lokala föreskrifter om avfallshantering. Den finns att läsa på hemsidan www.are.se
Förutsättningar
Budning måste beställs minst 2 veckor i förväg och debiteras enligt gällande taxa med 307 kr (inkl moms) per hämtställe och tillfälle. Till detta tillkommer tömningskostnad för de kärl som töms. Länk till aktuell prislista
Skicka in en beställning per hämtställe (gäller om företaget/verksamheten har fler än ett hämtställe)
Vad händer när du har skickat in ärendet?
När du skickat in ärendet kommer en kopia på din anmälan att skickas till den e-postadress som du uppger. Ärendet kommer att förberedas för handläggning och läggas till i körschemat hos vår entreprenör. Extrahämtning kommer att ske enligt Åre kommuns körschema för extrahämtning.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Efterfrågade personuppgifter behövs för att säkerställa att rätten till budning finns samt för att kommunen ska kunna utföra och debitera enligt ansökan.
Rättslig grund för behandlingen
- Avtal ska kunna fullgöras med den registrerade
Lagringstid
- Personuppgifter i e-tjänsteplattformen gallras efter 1 år
- Personuppgifter i verksamhetssystem diarieförs och arkiveras.
Övriga upplysningar
Åre kommuns dataskyddsombud når du via dataskyddsombud@are.se
Läs mer om hur Åre kommun hanterar personuppgifter enligt Dataskyddsförordningen
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Besök IMY:s hemsida för mer information om hur du lämnar klagomål samt för kontaktuppgifter.
Personuppgiftsansvarig
Samhällsbyggnadsnämnden
Tekniska avdelningen
0647-161 00